Angajaţii români alocă mai puţin de 30 de minute pauzei de prânz. Statistici recente arată că 15% din populaţia României este obeză, iar o treime este supraponderală. Pâinea rămâne pe primul loc în preferinţele de consum alimentar, media lunară fiind de 8.2 kilograme de persoană, potrivit Institutului Naţional de Statistică (Coordonatele nivelului de trai în  România - Veniturile şi consumul populaţiei, 2016). Obezittea este considerată responsabilă pentru 13% din decesele în interiorul regiunii europene. Acestea sunt cifre îngrijorătoare oferite în cadrul conferinţei de presă de lansare în România a programului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand).

Sub egida Administraţiei Prezidenţiale, a avut loc la Palatul Cotroceni Întâlnirea Internaţională Anuală a Partenerilor Programului European FOOD, cel mai important program educaţional pentru nutriţie sănătoasă şi combaterea obezităţii din Europa. La întâlnire au luat parte reprezentanţi ai instituţiilor europene de referinţă pentru domeniul sănătăţii din Franţa, Belgia, Suedia, Cehia, Italia, Spania, Portugalia, Austria şi Slovacia, alături de reprezentanţi ai Grupului Edenred, coordonatorul programului în România, şi de autorităţi publice din Ministerul Sănătăţii, Institutul Naţional de Sănătate Publică, Comisia de Sănătate a Senatului, Societatea de Nutriţie şi Colegiul Medicilor.

„Aderarea României la programul FOOD este o necesitate pentru sănătatea noastră naţională. Avem nevoie să înţelegem de ce schimbarea unor obiceiuri alimentare este necesară pentru a ne creşte calitatea vieţii şi a ne reduce semnificativ riscul de afecţiuni cauzate de acestea. În acest scop, ne-am propus să creăm o reţea naţională de parteneri din rândul restaurantelor şi cantinelor, precum şi din rândul companiilor. Împreună cu acestea, vom pune bazele unei comunităţi care are acelaşi interes pentru sănătate şi care luptă pentru acelaşi scop”, a declarat Dana Sîntejudean, CEO Edenred România şi Moldova.

Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, prevalenţa obezităţii s-a triplat după anii 1980. În România, deşi suntem mai bine poziţionaţi la acest capitol, ratele de obezitate sunt în creştere: 9,1 % dintre adulţi erau obezi în 2014, comparativ cu 7,9 % în 2008. (State of Health in the EU România, Profilul Sănătăţii în 2017). Alimentaţia nesănătoasă se reflectă direct ca povară nu doar asupra sănătăţii populaţiei, ci şi a bugetelor naţionale. Potrivit Comisiei Europene, pierderi de până la 7% din PIB sunt în strânsă legătură cu incidenţa obezităţii în rândul populaţiei. Astfel, schimbarea obiceiurilor alimentare va aduce economii semnificative pentru bugetele naţionale.

„Ne-am alăturat iniţiativei Edenred pentru că împărtăşim aceeaşi misiune. Promovarea unei alimentaţii echilibrate din punct de vedere nutriţional în rândul populaţiei este, în primul rând, o politică de prevenire în care credem pentru că şi-a dovedit eficacitatea la nivel european şi global. În condiţiile în care epidemia obezităţii este considerată a fi deja responsabilă pentru 8% din costurile de sănătate publică şi, din păcate, până la 13% dintre decesele în interiorul regiunii europene, devine o necesitate importanţa schimbării obiceiurilor alimentare ale românilor ca un factor de prevenţie”, spune Alexandra Cucu, Director Institutul Naţional de Sănătate Publică.

Proiectul European FOOD, creat la iniţiativa Edenred (Edenred deserveşte peste 35.000 de companii-client şi 1 milion de utilizatori pentru carduri si tichete de masă Ticket Restaurant), este un program european care are obiectivul de a educa opinia publică şi de a ameliora factorii de risc pe care o alimentaţie dezechilibrată îi aduce în rândul populaţiei active, promovând obiceiuri alimentare sănătoase în timpul programului de lucru, fiind un liant al interacţiunii dintre cerere – angajaţi şi ofertă - restaurante şi cantine. Lansat în 2009 ca un proiect pilot în şase ţări, a devenit un program pe termen lung datorită rezultatelor bune obţinute cu ajutorul fondurilor europene. Astăzi programul este activ în Austria, Belgia, Cehia, Franţa, Italia, Portugalia, Slovacia, Spania, Suedia şi România.

FOOD funcţionează pe baza unui set de recomandări destinate angajaţilor, companiilor şi restaurantelor şi cantinelor. Sunt orientări practice care îndeamnă la alegeri sănătoase alimentare care vizează consolidarea culturii prevenţiei, în primul rând. Sugestii precum „Alege pâinea integrală”, „Alege fructe la desert” sau „Ia prânzul cu colegii în afara biroului, în fiecare zi” pavează drumul către o nouă abordarea asupra alimentaţiei în rândul populaţiei active.

Formarea obiceiurilor sănătoase este un proces care are nevoie de timp, motiv pentru care recomandările facilitează informaţiile direct către publicul ţintă. Tot în acest sens, în cadrul programului vor fi organizate workshop-uri de nutriţie pentru angajaţii companiilor care aderă la proiectul FOOD.

Loading...
Evaluează articolul