Tomatele sunt un simbol al culturii gastronomice italiene, iar proiectul european FRUVENH realizat de AOP Gruppo Vi.Va le pune în valoare

15 septembrie 2022   Gătește sănătos

În Italia se cultivă anual peste 5000 de specii de roșii, diferite ca și culoare, formă și gust. Tomatele au o extindere a culturilor de aproximativ 70 de mii de hectare, fiind incluse soiuri destinate consumului în stare proaspătă dar și destinate procesării (sursa: OI Pomodoro da Industria Nord Italia).

Roșiile italiene sunt un simbol al acestei țări și își împărtășesc rădăcinile cu istoria mondială a alimentelor. Tomatele au ajuns în Italia în a doua jumătate a secolului al XVI-lea, dar și-au găsit cea mai mare expimare gastronomică după secolul al XVIII-lea.

În ziua de astăzi este imposibil să ne gândim la Italia fără să ne referim și la “pomodorro”și la importanța lor în cultura gastronomică locală. Evident, această referire implică în principal variantele de roșii procesate disponibile pe piața internațională pentru care Italia este liderul producției. Referitor la roșiile proaspete de consum procesul de identitate este mai puțin caracterizat, dar cu siguranță cifrele evidențiază un rol cheie al Italiei în afacerile mondiale de producție agricolă.

Suprafața cultivată de tomate de masă în Italia depășește ușor 7500 de hectare în sere și 17.000 în câmpuri deschise, în timp ce producția sa este de aproximativ 1 milion de tone pe an. Aceste cifte plasează Italia pe locul patru în țările producătoare europene, în timp ce Spania își confirmă titlul de lider, urmată de Olanda și Belgia pe locurile doi respectiv trei în clasament.

Oferta italiană este caracterizată de o calitate organoleptică ridicată, un gust, aromă și textură deosebite ale fructului, precum și de o diferențiere mare a ofertei, atât din punctul de vedere al varietății soiurilor, cât și ca și calendar de marketing.

Per total, în Uniunea Europeană, conform raportului Perspectivele agricole ale UE pentru piețe și venituri între 2018-2030”, se achiziționează în medie 14 kg de roșii pe cap de locuitor pe an, din care 40% sunt produse proaspete și restul de 60% în variante procesate. Prognoza raportului european indică o creștere progresivă a consumului de roșii de dimensiuni mici, chiar și cu formă alungită în detrimentul soiurilor tradiționale cu dimensiuni mari.

Tomatele se regăsesc printre produsele selectate să se afle în centrul proiectului “Fructe și Legume. Natural Health!” ce este finanțat de Uniunea Europeană alături de partenerii lor AOP Gruppo Vi.Va., Almaverde Bio, Apofruit, Codma, Coop Sole, Mongolfiera, Ortoromi, Terremerse, Solarelli, Op TerrediBari.  Acest proiect european promovează unui stil de viață sănătos și diseminează valorile nutriționale și organoleptice ale fructelor și legumelor europene în rândul consumatorilor din Italia, România și Țările de Jos.

„Desigur”, declară Sergio Giardina, directorul de operațiuni al companiei Mongolfiera „Problemele costului energiei și ale mijloacelor tehnice de producție la care se adaugă schimbările climatice, fac dificilă orice prognoză cantitativă pe termen mediu-lung, dar este dincolo de orice îndoială că oferta de calitate superioară, cultivată în unele dintre cele mai potrivite zone ale planetei precum este și Italia, va avea întotdeauna un loc proeminent în consumul european».

„Producția noastră principală este în Sicilia”, continuă Giardina, „ și se concentrează pe roșii mici de pădure cu valoare adăugată mare. Producția următoarei campanii va fi cu siguranță încetinită puțin de incertitudinea acestui moment prin care trece Europa în ceea ce privește costurile mijloacelor tehnice și costurile energetice. Trebuie spus însă că modelul nostru de producție din Sicilia are caracteristici unice, atât din punct de vedere al calitatii ofertei dar si în termeni mai ampli - din punct de vedere al legăturii cu zona de productie, protectia mediului precum si rolul social. Să nu uităm care sunt costurile cu forța de muncă în țara noastră, acestea reprezintă 40-50% din costurile generale de producție și sugerează cât de importantă din punct de vedere social este cultivarea tomatelor de masă în Sicilia».

În Europa, principalii factori care decid achiziționarea roșiilor de masă sunt legate de gust, ușurința de utilizare în diverse preparate și cerințele nutriționale. De asemenea, dacă produsele provin din culturi tradiționale aflate în producția fermierilor locali, au toate șansele să obțină votul consumatorilor.

Toate informațiile privind utilizarea în bucătărie, aportul nutrițional și caracteristicile calitative ale tomatelor sunt disponibile pe site-ul proiectului: www.fruvenh.it

Mai multe