Alina Stroe, cofetar: „Provocare înseamnă să fac un tort de nuntă de 1,8 metri“
În urmă cu şapte ani, Alina Stroe demara o afacere dulce care avea să-i cucerească pe mulţi: atelierul de deserturi Tort Desing din Săftica. Trecând peste greutăţile inerente oricărui început şi peste obstacolele apărute pe parcurs, cu investiţii constante, dar şi cu un strop de „nebunuie“, pastry-chef-ul a creat în tot acest timp prăjituri de lux, torturi somptuoase şi, peste toate acestea, emoţii de neuitat. ;
„În acest domeniu, nu poţi porni o afacere fără să te pricepi deloc sau dacă nu te atrage. Mulţi dintre cei care vor să demareze o astfel de afacere nu-şi dau seama ce înseamnă investiţia iniţială şi nu realizează că nu-ţi poţi recupera banii fără să ai volum foarte mare de vânzări. Noi am avut bani să investim şi bani să plătim salariile vreo doi ani după ce am început. Abia după aceea am început să facem profit şi să trăim din aceast business. În total, până acum am investit 80.000 de euro. E foarte multă muncă, iar banii câştigaţi sunt cu-adevărat munciţi“, îşi începe Alina povestea.
Zi de zi în laborator
După ce a urmat în Germania o facultate de profil (Administrare Hoteluri şi Restaurante) şi fiind pasionată de gastronomie, a revenit în România şi a decis să înceapă aici propria afacere, mai ales că piaţa nu oferea produse premium. „Eu şi soţul meu am trăit mult în străinătate, în Spania şi Germania, abia de 11 ani am revenit în România. Când ne-am întors, am găsit aici numai cofetării de linie, nimic deosebit. Am vrut altfel de dulciuri, la alt nivel. Aşa am început afacerea, iar eu am făcut şi un curs de cofetar/patiser în Bucureşti. De când am deschis, acum 7 ani, pe 1 Decembrie, sunt zilnic în laborator. La început, eram doar eu şi încă două fete. Lucram până la 12 noaptea, mă mir şi acum ce răbdare aveam. Apoi am crescut, uşor-uşor. Chiar dacă am o echipă sudată, formată din opt oameni, eu lucrez şi acum în laborator, alături de angajaţii mei“, dezvăluie ea.
În ceea ce priveşte gusturile consumatorului român, Alina spune că mulţi clienţi preferă dulciurile clasice. „Unul dintre cele mai vândute torturi ale noastre este tortul de ciocolată cu vişine şi nuci, care te duce spre copilărie, cu gândul şi gustul. Mai toate reţetele noastre sunt franţuzeşti, dar avem şi dulciuri familiare românilor: tortul diplomat sau tortul cu trei mousse-uri de ciocolată. Sunt încă puţini clienţi în România care să prefere un produs de lux, de o calitate superioară. Cofetăriile de linie sunt încă în top şi, chiar dacă ingredientele nu sunt de cea mai bună calitate, oamenii preferă un produs ieftin. Din păcate, tendinţa e să oferi ceva ieftin, atunci când ai invitaţi mulţi“, spune cofetarul.
Aspectul prăjiturilor, al torturilor de nuntă sau al torturilor personalizate este foarte important, în ultimii ani, iar România urmează trendul internaţional. De aceea, pe lângă cofetari, un rol foarte important în acest domeniu îl au decoratorii, cei care pot transpune în practică toate dorinţele clienţilor. Unele afaceri de acest gen lucrează chiar cu artişti graficieni sau studenţi la Arte, dar Alina spune că orice persoană creativă poate face acest job.
„Decoratorii noştri nu au făcut Arte şi nici nu cred că trebuie să faci această facultate atâta timp cât ai abilitate practică şi ai atenţie la detalii. Am avut un student la Arte care a venit să se angajeze la noi, iar la probă a trebuit să reproducă personajul Winnie the Pooh. Am râs două luni de figurina care i-a ieşit din mâini. Eu, personal, evit artiştii. Pentru că ei văd diferit, arta e ceva complex. De fapt, nici nu-mi place să numesc artă ceea ce facem noi, aici. E vorba de reproducere. Până la urmă, noi facem torturi, artă fac artiştii“, explică ea.
Trend minimalist
În ceea ce priveşte noutăţile, inspiraţia vine de la marii cofetari francezi, care îşi pun creaţiile în mediul online. „Instagram e o sursă de inspiraţie importantă. Acolo îi urmărim pe cei mai mari cofetari şi adaptăm unele reţete“, mărturiseşte Alina. Totuşi, românii nu sunt atât de receptivi la nou. „Un produs nou e dificil de implementat şi de făcut, ca timp şi procese tehnologice. Dacă nu ai un volum de vânzare foarte mare pentru acel produs, nu se justifică să-l introduci în ofertă, oricât de deosebit ar fi tortul respectiv“, continuă aceasta.
Lipsa de personal e una dintre marile probleme din acest domeniu. Volumul de muncă e atât de mare, încât tot timpul eşti prins în muncă, parcă nu se mai termină nimic, niciodată. În plus, relaţia cu clienţii e delicată, trebuie să fii foarte răbdător. Eu ţin personal legătura cu clienţii, nu am un om de marketing. Însă când trebuie să stai o oră şi jumătate de vorbă cu un client şi să-i explici că nu poţi face un tort de trei etaje care să cântărească un kilogram, nu mai e aşa de uşor. Da, acceptăm provocări, dar pentru mine provocare înseamnă să fac un tort de nuntă de 1,8 metri, cum am făcut de curând“, mărturiseşte Alina.
Loredana Groza şi Horia Brenciu se numără printre clienţii fideli, spune Alina Stroe, dar alţi clienţi sunt expaţi, fotbalişti, sau oameni din conducerea unor companii de top.
„Pentru anul acesta, tendinţele sunt minimaliste. Se va merge foarte mult pe simplitate, pe nuanţe de gri. În ceea ce priveşte torturile de nuntă, chiar dacă event plannerii încearcă să vândă tendinţe futuriste şi multă geometrie, tot la romantism ajungem“, încheie Alina.