Specialiştii consideră că o dietă echilibrată ne poate oferi necesarul de nutrimente de care avem nevoie pentru a avea un sistem imunitar sănătos. Reţelele de socializare au început să transmită ideea că administrarea de doze mari de vitamina C pot combate simptomele COVID-19, însă nu există studii de specialitate care să confirme acest lucru. Totuşi, nu strică să ai un stil de viaţă sănătos şi o dietă echilibrată!

Ce presupune o alimentaţie echilibrată?

Nu există în prezent concluzii care să ateste afirmaţia că suplimentele de vitamine C şi D pot combate simptomele noului coronavirus. Însă, aceste nutrimente sunt importante pentru funcţionarea normală a organismului, astfel că avem nevoie de o dietă echilibrată. 

Vitamina C sau acidul ascorbic este o vitamină hidrosolubilă, ceea ce înseamnă că depozitul mai mare de vitamina C din organism va fi eliminat prin urină. Aceasta acţionează ca un antioxidant şi este un aliat în lupta împotriva radicalilor liberi. În plus, ajută organismul să absoarbă mai bine şi să depoziteze fierul. 

Organismul nu produce vitamina C, ea găsindu-se în alimente precum:

  • corcoduşe
  • măceşe
  • ardei iute
  • guava
  • ardei gras galben
  • cimbru proaspăt
  • pătrunjel proaspăt
  • varza kale
  • broccoli
  • varza de Bruxelles
  • kaki
  • grepfrut
  • mandarină
  • roşie
  • piersică
  • acerola
  • coacăze negre
  • kiwi
  • litchi
  • lămâie 
  • portocală
  • căpşune
  • papaya
  • pomelo
  • ananas

Vitamina D sau calciferolul este o vitamină solubilă în grăsimi şi insolubilă în apă, aceasta fiind necesară pentru menţinerea oaselor puternice. Calciul poate fi absorbit în organism doar în prezenţa vitaminei D. De altfel, organismul produce vitamina D atunci când suntem expuşi razelor soarelui. Deficitul de vitamina D este asociat cu osteoporoza şi anumite tipuri de cancer.

Vitamina D se poate găsi în alimente precum:

  • somon
  • sardine
  • macrou
  • hering
  • ulei din ficat de cod
  • ficat
  • carne roşie
  • ton conservat
  • gălbenuş de ou
  • ciuperci
  • lapte de vacă
  • lapte de soia
  • suc de portocală
  • cereale
  • ovăz

Ce trebuie să ştii despre suplimentele de vitamina C şi D?

Dacă ai nevoie de antioxidanţi, suplimentele de vitamina C nu oferă aceleaşi beneficii ca cele pe care le poţi lua din anumite alimente. Administrarea excesivă de suplimente de vitamina C, pe cale orală, poate cauza stări de greaţă şi de vărsături, dureri de stomac, stări de oboseală, dureri de cap, diaree, insomnii şi inflamaţii care pot deteriora esofagul (esofagită). 

“Deşi există companii producătoare de suplimente alimentare care îşi exclamă beneficiile produselor lor, de fapt comunitatea medicală încă nu ştie exact cum ar putea să influenţeze sistemul imunitar”, precizează purtătorul de cuvânt al Academiei de Nutriţie şi Dietetică din SUA. 

Luată în doze potrivite, vitamina D este în general sigură pentru organism, însă atunci când se administrează cantităţi mari de suplimente, pot apărea stări de greaţă şi de vărsături, constipaţie, stări de moleşeală, probleme ale rinichilor, stări de confuzie şi de dezorientare. 

De altfel, în cazul supliementelor de vitamina D, supradozarea poate duce la hipercalcemie (calciu mărit), ceea ce poate provoca probleme de sănătate.  

Produsele vegetale nu conţin vitamina D, ceea ce va fi mai dificil de a lua suficientă vitamina D pentru persoanele care urmează un stil de viaţă vegan sau vegetarian. 

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) recomandă să menţinem un stil de viaţă sănătos, în ciuda panicii, îngrijorărilor care s-au creat. Asta înseamnă că este necesar să includem în rutina zilnică o alimentaţie echilibrată, să nu neglijăm programul de somn şi nici exerciţiile fizice uşoare, dar mai ales să păstrăm legătura cu oamenii dragi, cum ar fi familia, prietenii şi colegii. 

Foto: Shutterstock.com

 

Vezi şi Alimente care ţin răceala la distanţă!

Loading...