Ce suplimente sunt necesare într-o dietă vegetariană sau vegană

vitamine jpeg

O alimenta┼úie bazat─â pe vegetale ofer─â o mul┼úime de avantaje, inclusiv un risc redus de boli de inim─â, cancer, diabet, obezitate, demen┼ú─â ┼či multe alte afec┼úiuni, conform cercet─ârilor. Dar datorit─â realit─â┼úilor vremurilor noastre moderne, un num─âr mare de vegetarieni nu ├«┼či ob┼úin anumite nutrimente din hrana vegetal─â. Iar neob┼úinerea acestor nutrimente poate avea consecin┼úe grave pe termen scurt sau lung, inclusiv cre┼čterea riscului de boli de inim─â ┼či cancer.

Vitamina B12 ÔÇô se g─âse┼čte doar ├«n produse de origine animal─â. Vitamina B12 ├«mpiedic─â deteriorarea nervilor, protejeaz─â inima ┼či sus┼úine sistemul imunitar. Dac─â ai deficien┼ú─â de B12 mul┼úi ani, po┼úi s─â devii anemic ┼či s─â ai probleme neurologice.  Unele tipuri de lapte vegetal ┼či drojdia sunt fortificate cu aceast─â vitamin─â. Dar aceste produse fortificate con┼úin doze mici din aceast─â vitamin─â. ┼×i dac─â nu le consumi zilnic, e posibil s─â nu ob┼úii suficient. Un alt aspect important de avut ├«n vedere este c─â capacitatea noastr─â de a absorbi B12 scade pe m─âsur─â ce ├«mb─âtr├ónim. Exper┼úii recomand─â cel pu┼úin 100-200 mcg pe zi pentru a satisface aceast─â nevoie  esen┼úial─â.

Vitamina D ÔÇô sau vitamina expunerii la soare. ├Än timp ce str─âmo┼čii no┼čtri tr─âiau ├«n aer liber ┼či nu purtau prea multe haine, ├«n lumea modern─â cei mai mul┼úi oameni lucreaz─â ├«n interior ┼či poart─â haine cea mai mare parte a timpului. Un studiu publicat ├«n Journal of Neurology arat─â de ce ob┼úinerea de suficient─â vitamina D este esen┼úial─â pentru s─ân─âtate. Cercetarea a ar─âtat o cre┼čtere cu 53% a riscului de demen┼ú─â ┼či cu 70% a riscului de Alzheimer printre subiec┼úii cu  deficien┼ú─â moderat─â de vitamina D. Aceasta ajut─â organismul s─â absoarb─â calciul ┼či alte minerale, inclusiv fosforul, este crucial─â pentru func┼úionarea s─ân─âtoas─â a mu┼čchilor, inimii, creierului, pancreasului, ┼či tiroidei ┼či joac─â un rol esen┼úial ├«n sistemul imunitar. Reduce riscul de Scleroz─â Multipl─â,  artrit─â reumatoid─â ┼či alte tipuri de boli autoimune, regleaz─â produc┼úia de insulin─â ┼či protejeaz─â ├«mpotriva diabetului tip 2, precum ┼či ├«mpotriva a diverselor tipuri de cancer. Protejeaz─â ┼či contra r─âcelii ┼či gripei. Carnea anumitor pe┼čti gra┼či ┼či unele uleiuri din ficat de pe┼čte con┼úin cantit─â┼úi mici de vitamina D. Ciupercile con┼úin vitamina D, dar e greu de ┼čtiut dac─â au suficient─â vitamina D, ┼či probabil c─â nu le m─ân├ónci ├«n fiecare zi. ├Än vremurile noastre, este foarte important s─â consum─âm alimente fortificate cu vitamina D ┼či s─â se ia suplimente de vitamina D ÔÇö mai ales iarna.

Acizii gra┼či omega-3 ÔÇô sunt importan┼úi pentru: stabilizarea ritmului inimii, reducerea trigliceridelor, ajut─â la prevenirea celor mai comune tipuri de cancer. Cele mai bogate ├«n acid alfa-linoleic sunt semin┼úele de  in, de chia, uleiul de rapi┼ú─â, nucile ┼či semin┼úele de c├ónep─â, semin┼úele  trebuind s─â fie m─âcinate cu r├ó┼čni┼úa pentru ca organismul s─â poat─â ob┼úine nutrimentele benefice. Majoritatea exper┼úilor sugereaz─â un minimum de 250-500 mg acizi gra┼či zilnic pentru adul┼úii s─ân─âto┼či.

Vitamina K2 - sunt dou─â tipuri de vitamina K:

Zincul ÔÇô este foarte important, mai ales pe m─âsur─â ce ├«mb─âtr├ónim. Este necesar pentru ca sistemul imunitar s─â func┼úioneze corespunz─âtor, are un rol important ├«n cre┼čterea celulelor, vindecarea r─ânilor ┼či descompunerea carbohidra┼úilor. S-a descoperit c─â este eficient ├«n lupta contra r─âcelii comune.

Alimentele vii, precum fasolea ┼či legumele, nucile ┼či semin┼úele, ov─âzul ┼či drojdia sunt surse bune de zinc. Realitatea este c─â mul┼úi vegani ┼či vegetarieni este posibil s─â aib─â deficien┼ú─â de zinc, de aceea este indicat s─â se ia suplimente. Pentru majoritatea adul┼úilor, 11-13 mg pe zi este doza  suplimentar─â recomandat─â de zinc.



Recente

zacusca de vinete horia virlan shutterstock 1824405308 jpg
copil mancare sanatoasa shutterstock 376928611 jpg
salata de vinete shutterstock 1789607375 jpg
afinata shutterstock 1163799046 jpg
tarator supa de iaurt cu castraveti shutterstock 685307626 jpg
cirese 1 advertorial jpeg
panna cotta caise shutterstock 288283781 jpg
plachie de pește shutterstock 529239796 jpg
salata roșii shutterstock 529472086 jpg
choux crema vanilieshutterstock 2007938618 jpg
ardei umpluti de post shutterstock 394395796 jpg
gomboti caise shutterstock 1751983160 jpg
banane chia iaurt shutterstock 2068588889 jpg
salata vinete baba ganoush shutterstock 216063574 jpg
pandispan fructe shutterstock 200600648 jpg
pepene shutterstock 296391284 jpg
copii gatind jpg
ciorba de burta shutterstock 475445284 jpg
alimente dieta shutterstock 1033829701 jpg
crumble shutterstock 140363161 jpg