Ce trebuie să ştii despre uleiul de palmier

cartofi, ulei jpeg

Originar din Africa, cultivat masiv în Indonezia şi Malaezia, este un ulei de bucătarie vegetal, provenit din pulpa roşie a fructului de palmier. Deşi are numeroase întrebuinţări atât în industria alimentară cât şi în cea cosmetică, rolul şi beneficiile sale sunt controversate.  

Europa consumă 12% din producţia mondială de ulei de palmier – dar marii consumatori sunt locuitorii ţărilor asiatice.

Pentru că are în compoziţie acizi graşi saturaţi (în procent de 50%), uleiul de palmier este semi-lichid şi este rezistent la procesele oxidative, deci nu râncezeşte uşor. Nu se degradează uşor în timpul gătirii (prăjirii). În stare brută, are culoare roşiatică, graţie conţinutului său mare de carotenoizi, precursori ai vitaminei A - de 5-20 de ori mai mare ca alte uleiuri vegetale şi de 4-5 ori mai mare ca în morcovi. Şi concentraţia de vitamina E e mare, dar scade la jumătate în timpul gătirii. De asemenea, uleiul brut mai oferă cantităţi impresionante de antioxidanţi. Nu e de mirare, deci, că populaţiile africane defavorizate consumă cantităţi mari de ulei de palmier brut, bogat în substanţe nutritive. În compoziţia produselor de patiserie şi ale alimentelor preambalate din comerţ se foloseşte ulei de palmier rafinat, pentru a înlocui alte materii grase vegetale, mai periculoase pentru sănătate.

Sănătos sau nesănătos?

În afară de elementele nutriţionale benefice, uleiul de palmier oferă din belşug şi acizi graşi saturaţi. Şi, se ştie, consumul excesiv de acizi graşi saturaţi este asociat riscului crescut de maladii cardiovasculare. Acidul palmitic – un acid gras saturat furnizat de uleiul de palmier  - are drept efect în organism atât creşterea concentraţiei de colesterol rău LDL, cât şi de colesterol bun HDL. Ce impact are asta asupra sănătăţii consumatorilor? Nu s-au făcut multe studii pe acestă temă, însă cele mai recente cercetări atrag atenţia asupra efectului negativ al uleiului de palmier folosit în procesul de gătire (la prăjire). Tot cercetările arată însă că un efect negativ mai mare decât uleiul de palmier îl au uleiurile vegetale parţial hidrogenate, de tip margarină, pe care acesta le înlocuieşte în produsele din comerţ. Uleiurile parţial hidrogenate au în compoziţie acizi graşi trans, cu impact negativ asupra sănătăţii.

Află ce avantaje are uleiul de palmier pe clickpentrufemei.ro.

Află ce avantaje are uleiul de palmier pe clickpentrufemei.ro.



Recente

img 1 jpeg
cuptor cu microunde shutterstock 1060457837 jpg
ulei de masline shutterstock 403638466 jpg
pulled pork shutterstock 1673261689 jpg
chiftele de rosii tomatokeftedes shutterstock 2103366965 jpg
image png
image png
3 banane jpg jpeg
fructe de mare jpg
cum alegi carnea jpg
suberek cu carne shutterstock 572050978 jpg
Clătite Qatayef  shutterstock 288837386 (1) jpg
conopida reteta vegana shutterstock 1503266795 jpg
cassoulet rață fasole shutterstock 341364947 jpg
involtini rulouri carne shutterstock 1788453905 jpg
ciocolata shutterstock 1375236380 jpg
pui kiev shutterstock 2034594404 jpg
cozonac visine shutterstock 2019888323 jpg
kugel budinca de cartofi  shutterstock 2018235002 jpg
castraveti covasiti shutterstock 2037878684 jpg