De ce nu este bine să renunţi la carbohidraţi

53650552   foods high in carbohydrate on wooden background  top view jpeg

Contesta┼úi ├«n prezent de cei care ├«┼či doresc s─â sl─âbeasc─â, pe motiv c─â ar ├«ngr─â┼ča, carbohidra┼úii sunt ├«n realitate macronutrien┼úi extrem de necesari, responsabili de alimentarea ├«ntregului corp cu energie.

Carbohidra┼úii ÔÇô sau hidra┼úii de carbon ÔÇô fac parte din categoria celor 3 macronutrien┼úi esen┼úiali pentru organism, ├«mpreun─â cu  proteinele ┼či gr─âsimile. ├Ämbun─ât─â┼úesc sistemul imunitar, sunt surs─â de energie primar─â, ajut─â la coagularea s├óngelui. Denumirea de carbohidra┼úi provine de la elementele chimice care ├«i compun, ┼či anume: carbon, hidrogen ┼či oxigen.

Carbohidraţii simpli cresc rapid glicemia

Carbohidra┼úii simpli (glucidele simple sau glucidele rafinate), precum glucoza din zah─ârul rafinat sau galactoza din produsele lactate, se numesc monozaharide. Cei care con┼úin dou─â tipuri de glucide, precum lactoza din lapte sau maltoza din bere ┼či anumite legume, poart─â denumirea de dizaharide. De asemenea, carbohidra┼úii simpli se ├«nt├ólnesc ┼či ├«n dulciuri, sucuri, produse de patiserie, cereale ├«ndulcite ┼či ├«n m├óncarea procesat─â. Ace┼čtia sunt considera┼úi a fi surs─â de calorii goale, deoarece nu sunt ├«nso┼úi┼úi ├«n mod natural de vitamine, minerale sau fibre. Pentru c─â se diger─â ┼či se absorb foarte repede ├«n s├ónge, determin─â o cre┼čtere rapid─â a glicemiei, urmat─â de o cobor├óre la fel de rapid─â, senza┼úia de foame reap─âr├ónd la scurt timp. Excep┼úie fac fructele, care de┼či con┼úin carbohidra┼úi simpli, au o mul┼úime de vitamine, enzime, antioxidan┼úi, fibre ┼či ap─â purificat─â, extrem de necesare organismului.

Carbohidra┼úii complec┼či dau energie pe termen lung

Carbohidra┼úii complec┼či (glucidele cu eliberare lent─â) sunt numi┼úi ┼či polizaharide, deoarece au ├«n componen┼úa lor mai mult de trei tipuri de zaharuri. Spre deosebire de cei simpli, ofer─â pu┼úine calorii ┼či sunt procesa┼úi mai lent de c─âtre organism. ├Än plus, ├«ntre┼úin func┼úiile acestuia pe termen lung. Carbohidra┼úii complec┼či se g─âsesc cu prec─âdere ├«n fructe ┼či ├«n legume: mere, banane, c─âp┼čuni, alune, dovleac copt, fasole, linte, maz─âre, orez brun, cereale integrale ┼či cartofi.

Casetă: Surse de carbohidraţi buni

Orez brun: 75g/100g

Paste integrale: 65g/100g

Fasole: 20g/100g

Cartofi: 20g/100g

Pâine integrală: 45g/100g

Fulgi de ov─âz: 60g/100g

Fibrele previn apariţia cancerului de colon

┼×i fibrele alimentare fac parte din categoria carbohidra┼úilor. Acestea sunt nedigerabile ┼či nu sunt transformate ├«n zaharuri simple. Ajut─â la ├«mbun─ât─â┼úirea digestiei, la mic┼čorarea colesterolului, la reglarea tranzitului intestinal ┼či a nivelului de zah─âr din s├ónge. Previn apari┼úia cancerului de colon sau a diabetului.

Menţin sănătatea creierului

├Än urma studiilor s-a constatat c─â oamenii care au o diet─â slab─â ├«n carbohidra┼úi sunt mai predispu┼či s─â sufere de anxietate, de furie sau de depresie. Acest lucru se explic─â prin faptul c─â nivelul serotoninei din creier cre┼čte ├«n urma consumului de hidra┼úi de carbon. Totodat─â, consuma┼úi ├«n exces ÔÇô ├«n special cei rafina┼úi ÔÇô, favorizeaz─â apari┼úia obezit─â┼úii, a diabetului sau chiar a diferitelor forme de cancer.

Bine de ┼čtiut!

Doza zilnic─â recomandat─â de nutri┼úioni┼čti este de 135 de grame de carbohidra┼úi, care asigur─â circa 30% din aportul caloric cotidian.



Recente

tarator supa de iaurt cu castraveti shutterstock 685307626 jpg
cirese 1 advertorial jpeg
panna cotta caise shutterstock 288283781 jpg
plachie de pește shutterstock 529239796 jpg
salata roșii shutterstock 529472086 jpg
choux crema vanilieshutterstock 2007938618 jpg
ardei umpluti de post shutterstock 394395796 jpg
gomboti caise shutterstock 1751983160 jpg
banane chia iaurt shutterstock 2068588889 jpg
salata vinete baba ganoush shutterstock 216063574 jpg
pandispan fructe shutterstock 200600648 jpg
pepene shutterstock 296391284 jpg
copii gatind jpg
ciorba de burta shutterstock 475445284 jpg
alimente dieta shutterstock 1033829701 jpg
crumble shutterstock 140363161 jpg
pulpe gratar shutterstock 1457188550 jpg
tarta rosii shutterstock 1982727641 jpg
salata asiatica cu vita jpg
ceafa porc shutterstock 1864199020 jpg