Pentru cei care adoptă un regim vegetarian sau în perioada postului, laptele vegetal poate fi un bun înlocuitor al laptelui de vacă. Atunci când alegi să îl consumi este bine să ţii cont de câteva sfaturi, pentru a te bucura din plin de beneficiile sale.

Se numeşte lapte vegetal pentru că are consistenţa şi culoarea unui lapte de origine animală, dar are în componenţă apă şi ingrediente vegetale: soia, orez, ovăz, migdale, cocos, susan. Conţinutul bogat în vitamine, minerale şi proteine valoroase face ca lactatele vegetale să fie preferate de tot mai mulţi, din diverse motive: ţin post, sunt vegetarieni, au intoleranţă la lactoză sau au colesterolul „rău“ crescut.

Laptele de soia

Cel mai bogat în proteine este laptele de soia. Acestă băutură ajută şi la:  scăderea tensiunii arteriale, oprirea dezvoltării celulelor canceroase (în special la sân şi la prostată), prevenirea osteoporozei, reducerea simptomelor menopauzei (soia conţine fitoestrogeni, substanţe care se comportă precum estrogenii, hormonii feminini), întărirea sistemului imunitar, reglarea glicemiei.

SFAT: Evită soia modificată genetic. Când cumperi un lapte vegetal, evită produsele făcute cu soia modificată genetic. Alege doar produsele care au pe etichietă menţiunea „bio“ sau „eco“.

Laptele de soia poate înlocui cu succes laptele de vacă dacă ai un regim alimentar echilibrat.

Laptele de migdale

Este făcut dintr-un piure de migdale şi apă, având un conţinut caloric mai scăzut decât laptele de soia. Lipsit de gluten, lactoză şi colesterol este bogat în vitamine şi esenţiale minerale. Laptele de migdale este totodată uşor de digerat şi recomandat celor care au intoleranţă la lactoză. Multe persoane care suferă de gastrită sau alte afecţiuni gastrointestinale adaugă laptele de migdale în dieta lor zilnică pentru a-şi regla funcţia intestinală.

Printre dezavantajele sale se numără un conţinut relativ crescut de zahăr. Deşi migdalele nu conţin zahăr în mod natural, producătorii îl adaugă adesea pentru ca acesta să aibă un gust mai bun.  În bucătărie îl poţi folosi în sosuri vegetale sau pateuri ori consumat ca atare.

Laptele de cocos

Cu o textură untuoasă şi un gust dulceag, laptele de cocos este o alternativă gustoasă atunci când ţii un regim vegetarian sau post. Laptele de cocos integral contine toţi acizii graşi în forma lor naturală, în timp ce laptele de cocos varianta "light" nu conţine toată grăsimea, aceasta fiind înlăturată parţial prin strecurare. Fiind o băutură fără lactoză, soia, nuci sau cereale, este o buna opţiune pentru persoanele cu alergii la lactate, nuci sau alune, soia sau cereale, precum şi pentru vegani şi cei care au o dietă pe bază de produse de origine vegetală.

Este o variantă ideală pentru reţetele ce conţin lapte de vacă sau smântână sau pentru cei care doresc să adauge preparatelor o uşoară aromă de cocos, în special sosurilor cremoase. Laptele de cocos este uşor de digerat, întrucât corpul foloseşte mai puţine enzime decât în cazul laptelui de vacă. Înlocuirea lui în bucătărie se face în cantităţi egale, prin urmare o ceaşcă de lapte de vacă sau smântână echivalează cu o ceaşcă de lapte de cocos.

Loading...