Cum s─â te protejezi ├«mpotriva coronavirusului ┼či ce trebuie s─â ┼čtii despre vitaminele C ┼či D?

1 shutterstock 112976938 jpg jpeg

Speciali┼čtii consider─â c─â o diet─â echilibrat─â ne poate oferi necesarul de nutrimente de care avem nevoie pentru a avea un sistem imunitar s─ân─âtos. Re┼úelele de socializare au ├«nceput s─â transmit─â ideea c─â administrarea de doze mari de vitamina C pot combate simptomele COVID-19, ├«ns─â nu exist─â studii de specialitate care s─â confirme acest lucru. Totu┼či, nu stric─â s─â ai un stil de via┼ú─â s─ân─âtos ┼či o diet─â echilibrat─â!

Ce presupune o alimentaţie echilibrată?

Nu exist─â ├«n prezent concluzii care s─â ateste afirma┼úia c─â suplimentele de vitamine C ┼či D pot combate simptomele noului coronavirus. ├Äns─â, aceste nutrimente sunt importante pentru func┼úionarea normal─â a organismului, astfel c─â avem nevoie de o diet─â echilibrat─â. 

stanga
dreapta
2 legume jpg jpeg

Vitamina C sau acidul ascorbic este o vitamin─â hidrosolubil─â, ceea ce ├«nseamn─â c─â depozitul mai mare de vitamina C din organism va fi eliminat prin urin─â. Aceasta ac┼úioneaz─â ca un antioxidant ┼či este un aliat ├«n lupta ├«mpotriva radicalilor liberi. ├Än plus, ajut─â organismul s─â absoarb─â mai bine ┼či s─â depoziteze fierul. 

Vitamina C

Organismul nu produce vitamina C, ea găsindu-se în alimente precum:

alimente

  • corcodu┼če
  • m─âce┼če
  • ardei iute
  • guava
  • ardei gras galben
  • cimbru proasp─ât
  • p─âtrunjel proasp─ât
  • varza kale
  • broccoli
  • varza de Bruxelles
  • kaki
  • grepfrut
  • mandarin─â
  • ro┼čie
  • piersic─â
  • acerola
  • coac─âze negre
  • kiwi
  • litchi
  • l─âm├óie 
  • portocal─â
  • c─âp┼čune
  • papaya
  • pomelo
  • ananas

Vitamina D sau calciferolul este o vitamin─â solubil─â ├«n gr─âsimi ┼či insolubil─â ├«n ap─â, aceasta fiind necesar─â pentru men┼úinerea oaselor puternice. Calciul poate fi absorbit ├«n organism doar ├«n prezen┼úa vitaminei D. De altfel, organismul produce vitamina D atunci c├ónd suntem expu┼či razelor soarelui. Deficitul de vitamina D este asociat cu osteoporoza ┼či anumite tipuri de cancer.

Vitamina D

Vitamina D se poate găsi în alimente precum:

alimente

  • somon
  • sardine
  • macrou
  • hering
  • ulei din ficat de cod
  • ficat
  • carne ro┼čie
  • ton conservat
  • g─âlbenu┼č de ou
  • ciuperci
  • lapte de vac─â
  • lapte de soia
  • suc de portocal─â
  • cereale
  • ov─âz

Ce trebuie s─â ┼čtii despre suplimentele de vitamina C ┼či D?

Dac─â ai nevoie de antioxidan┼úi, suplimentele de vitamina C nu ofer─â acelea┼či beneficii ca cele pe care le po┼úi lua din anumite alimente. Administrarea excesiv─â de suplimente de vitamina C, pe cale oral─â, poate cauza st─âri de grea┼ú─â ┼či de v─ârs─âturi, dureri de stomac, st─âri de oboseal─â, dureri de cap, diaree, insomnii ┼či inflama┼úii care pot deteriora esofagul (esofagit─â). 

ÔÇťDe┼či exist─â companii produc─âtoare de suplimente alimentare care ├«┼či exclam─â beneficiile produselor lor, de fapt comunitatea medical─â ├«nc─â nu ┼čtie exact cum ar putea s─â influen┼úeze sistemul imunitarÔÇŁ, precizeaz─â purt─âtorul de cuv├ónt al Academiei de Nutri┼úie ┼či Dietetic─â din SUA. 

purtătorul de cuvânt

Luat─â ├«n doze potrivite, vitamina D este ├«n general sigur─â pentru organism, ├«ns─â atunci c├ónd se administreaz─â cantit─â┼úi mari de suplimente, pot ap─ârea st─âri de grea┼ú─â ┼či de v─ârs─âturi, constipa┼úie, st─âri de mole┼čeal─â, probleme ale rinichilor, st─âri de confuzie ┼či de dezorientare. 

De altfel, ├«n cazul supliementelor de vitamina D, supradozarea poate duce la hipercalcemie (calciu m─ârit), ceea ce poate provoca probleme de s─ân─âtate.  

Produsele vegetale nu con┼úin vitamina D, ceea ce va fi mai dificil de a lua suficient─â vitamina D pentru persoanele care urmeaz─â un stil de via┼ú─â vegan sau vegetarian. 

stil de viaţă vegan sau vegetarian.

Organiza┼úia Mondial─â a S─ân─ât─â┼úii (OMS) recomand─â s─â men┼úinem un stil de via┼ú─â s─ân─âtos, ├«n ciuda panicii, ├«ngrijor─ârilor care s-au creat. Asta ├«nseamn─â c─â este necesar s─â includem ├«n rutina zilnic─â o alimenta┼úie echilibrat─â, s─â nu neglij─âm programul de somn ┼či nici exerci┼úiile fizice u┼čoare, dar mai ales s─â p─âstr─âm leg─âtura cu oamenii dragi, cum ar fi familia, prietenii ┼či colegii. 

Foto: Shutterstock.com

Vezi ┼či Alimente care ┼úin r─âceala la distan┼ú─â!

Alimente care ţin răceala la distanţă

2 legume jpg jpeg


Recente

plachie de pește shutterstock 529239796 jpg
salata roșii shutterstock 529472086 jpg
choux crema vanilieshutterstock 2007938618 jpg
ardei umpluti de post shutterstock 394395796 jpg
gomboti caise shutterstock 1751983160 jpg
banane chia iaurt shutterstock 2068588889 jpg
salata vinete baba ganoush shutterstock 216063574 jpg
pandispan fructe shutterstock 200600648 jpg
pepene shutterstock 296391284 jpg
copii gatind jpg
ciorba de burta shutterstock 475445284 jpg
alimente dieta shutterstock 1033829701 jpg
crumble shutterstock 140363161 jpg
pulpe gratar shutterstock 1457188550 jpg
tarta rosii shutterstock 1982727641 jpg
salata asiatica cu vita jpg
ceafa porc shutterstock 1864199020 jpg
colarezi cu lapte shutterstock 2082725914 (1) jpg
porumb gratar shutterstock 746186644 (1) jpg
spuma de visine shutterstock 1310674169 jpg