Peştele este un aliment cu multiple beneficii nutriţionale, fiind o sursă bună de proteine şi acizi graşi esenţiali, însă mulţi copii sunt reticenţi atunci când le este servit la masă. Iată ce metode poţi să foloseşti pentru a-ţi determina copilul să consume regulat peşte.

 

Beneficiile consumului de peşte

Peştele este o sursă excelentă de proteine şi conţine vitamina B12, care stimulează producerea de celule roşii din sânge, dar şi vitamina A, bună pentru sănătatea ochilor, şi vitamina D, care ajută la fixarea calciului pe oase. De asemenea, peştele este o sursă de zinc şi fosfor (antioxidanţi), iod (necesar pentru producerea hormonilor tiroidieni) şi fier, susţinând tonusul. Nu în ultimul rând, este o sursă de Omega-3, adică acizi graşi polinesaturaţi pe care organismul nu îi produce singur.

Această „grăsime bună” reglează nivelul de colesterol, previne bolile cardiovasculare şi este necesară pentru dezvoltarea şi funcţionarea retinei, a creierului şi a sistemului nervos. Acizii Omega-3 se găsesc în cantităţi mai mari în aşa-numiţii peşti graşi, precum somonul sau tonul. Toate aceste beneficii fac din peşte un aliment excelent pentru copii, care sunt în plină dezvoltare. Specialiştii recomandă consumul de peşte de două ori pe săptămână, combinând speciile grase cu cele cu carnea slabă. Prin urmare, nu ar trebui să te limitezi la somon, ci să introduci în alimentaţia copilului şi un file de cod ori păstrăv, peşti cunoscuţi ca având carnea albă.

Trucuri pentru introducerea peştelui în alimentaţia copilului

Unii copii nu acceptă să consume peşte sau se limitează la cunoscutele crochete. Iată cum poţi proceda:
Alege un peşte cu gust fin pentru început, respectiv cu carne albă, precum calcanul, codul sau merluciul. Poţi încerca, de asemenea, un file de somon cu un sos dulce-sărat, dar şi codul negru, care este excelent dacă este prăjit sau pane. Nu în ultimul rând, poţi înlocui carnea cu peştele în anumite preparate, precum burgeri sau chifteluţe. Sau poţi încerca reţeta de mai jos.

Crumble de cod cu lămâie şi parmezan

Ingrediente: 60 de g cubuleţe de parmezan, o bucată de 8 cm de coajă de lămâie bio, 70 g biscuiţi săraţi, 2 linguri de ulei de măsline, 50 g făină, 40 g unt, 400 g ciuperci brune, 600 g file de cod, 200 g lapte, sare, piper.

Mod de preparare: Preîncălzeşte cuptorul la 200° C. Pune parmezanul şi coaja de lămâie în bolul robotului de bucătărie şi toacă timp de cinci secunde, apoi adaugă biscuiţii şi uleiul. Mai toacă timp de două secunde, apoi lasă amestecul deoparte. Într-o cratiţă, pune untul şi făina şi căleşte la foc potrivit cinci minute. Adaugă laptele călduţ treptat şi fierbe până se îngroaşă, aproximativ zece minute. Potriveşte gustul de sare şi piper şi ia sosul de pe foc. În paralel, într-o tigaie cu puţin ulei, căleşte ciupercile timp de zece minute. Într-o tavă pentru gratinat pune ciupercile, peştele tăiat cuburi, acoperă cu sos, apoi presară amestecul cu biscuiţi. Coace timp de 20 de minute în partea de sus a cuptorului.

  • Alege un peşte fără oase. Acest lucru este recomandat pentru siguranţă, dar şi pentru că este mai practic. În plus, copiii se tem uneori să mănânce un peşte cu oase, iar faptul că acestea nu există îi va linişti. Cumpără fileuri de peşte pentru că sunt mai uşor de gătit.
  • Implică-l în procesul de preparare. Copiii sunt în general mai înclinaţi să guste un preparat la care au contribuit. Poţi să îi sugerezi să te ajute, de exemplu, când faci peşte pane: poate da carnea prin ou şi pesmet. Procesul implică multă murdărie, dar este distractiv.
  • Prezentarea este importantă. Decorează peştele astfel încât să aibă un aspect amuzant şi colorat, cu diverse ierburi, frunze ori felii de fructe, ca lămâia. Culorile şi o farfurie frumos aranjată îl vor face să vrea să încerce peştele.

Consumul de peşte este important pentru copii în procesul de dezvoltare fizică şi intelectuală. Pentru a accepta mai uşor să îl consume, este recomandată introducerea peştelui în alimentaţia copilului încă din perioada de diversificare. Iar sfaturile de mai sus îţi vor fi utile dacă vrei ca cel mic să ajungă să iubească acest aliment.

FOTO Shutterstock

 

 

Loading...