O dietă echilibrată ne protejează sănătatea: ce alimente ar trebui să consumăm în fiecare zi

1 dieta echilibrata jpg jpeg

Un plan alimentar care s─â te ajute s─â ├«┼úi men┼úii greutatea include o varietate de alimente s─ân─âtoase, de la fructe ┼či legume p├ón─â la cereale ┼či leguminoase. ├Än plus, pentru a-┼úi p─âstra s─ân─âtatea, este important s─â incluzi ├«n dieta zilnic─â ┼či cel pu┼úin doi litri de ap─â.

O dietă echilibrată oferă organismului nutrienţii de care are nevoie pentru a funcţiona optim. Aportul caloric ar trebui să provină din:

  • fructe proaspete;
  • legume proaspete;
  • cereale integrale;
  • leguminoase;
  • nuci;
  • proteine slabe (carne de pui ┼či pe┼čte).

Care este necesarul de calorii zilnic

Num─ârul de calorii dintr-un aliment se refer─â la cantitatea de energie stocat─â. Organismul uman folose┼čte caloriile din m├óncare pentru mers, g├óndire, respira┼úie ┼či alte func┼úii importante. ├Än medie, o persoan─â are nevoie de aproximativ 2000 de calorii ├«n fiecare zi pentru a-┼či men┼úine greutatea, ├«ns─â cantitatea depinde de mai mul┼úi factori, precum v├órsta, sexul ┼či nivelul de activitate fizic─â. B─ârba┼úii au nevoie de un con┼úinut caloric mai mare dec├ót femeile. De asemenea, persoanele care practic─â sporturi necesit─â mai multe calorii dec├ót cele sedentare.

┼×i sursa caloriilor zilnice este, totodat─â, important─â. Alimentele care furnizeaz─â multe calorii, dar pu┼úini nutrien┼úi sunt cunoscute sub numele de ÔÇ×calorii goaleÔÇť. Printre acestea se num─âr─â pr─âjiturile, carnea procesat─â, b─âuturile carbogazoase, ├«nghe┼úata, chipsurile, pizza ┼či b─âuturile pe baz─â de fructe cu ├«ndulcitori.

De┼či acestea sunt printre cele mai cunoscute ÔÇ×bombe caloriceÔÇť, conteaz─â foarte mult ┼či ingredientele din care sunt preparate. De pild─â, o pizza homemade, cu o baz─â din gr├óu integral ┼či multe legume deasupra, poate fi o alegere s─ân─âtoas─â. ├Än schimb, pizza semipreparat─â ┼či alte alimente procesate con┼úin calorii goale.

De asemenea, cartoful, despre care se spune c─â este un aliment mult prea bogat ├«n carbohidra┼úi ┼či incompatibil cu o diet─â echilibrat─â, este, de fapt, o legum─â cu un con┼úinut mare de vitamine ┼či minerale necesare ├«ntr-un regim alimentar s─ân─âtos. De aceea, conteaz─â foarte mult retetele cu cartofi pe care alegem s─â le g─âtim.

retetele cu cartofi

De ce avem nevoie de o diet─â echilibrat─â

O diet─â echilibrat─â furnizeaz─â nutrien┼úii de care are nevoie organismul pentru a func┼úiona corespunz─âtor. ├Än lipsa acesteia, corpul nostru este mai predispus la boli, infec┼úii, st─âri de oboseal─â ┼či performan┼úe sc─âzute.

Copiii care nu au parte de o alimenta┼úie bogat─â ├«n gust─âri s─ân─âtoase pot avea probleme de cre┼čtere ┼či dezvoltare, performan┼úe academice slabe ┼či infec┼úii frecvente. Totodat─â, pot dezvolta obiceiuri alimentare nes─ân─âtoase, care pot continua p├ón─â la maturitate. ├Än lipsa activit─â┼úilor fizice, copiii sunt predispu┼či la obezitate ┼či alte boli care alc─âtuiesc sindromul metabolic, printre care diabetul de tip 2 ┼či hipertensiunea arterial─â.

A┼čadar, organismul uman are nevoie de substan┼úe nutritive pentru a se men┼úine s─ân─âtos, iar alimentele sunt cele care le furnizeaz─â.

Fructele pot fi un bun ├«nlocuitor al dulciurilor. De┼či au un con┼úinut ridicat de zah─âr, acesta este natural - spre deosebire de cel din bomboane ┼či alte deserturi dulci -, drept urmare fructele furnizeaz─â fibre ┼či al┼úi nutrien┼úi.

Legumele sunt o surs─â esen┼úial─â de vitamine, minerale ┼či antioxidan┼úi, iar ├«n meniul zilnic trebuie incluse legume de toate culorile: spanac, varz─â kale, broccoli, fasole verde, ro┼čii, sfecl─â.

Cerealele integrale sunt, de asemenea, esen┼úiale ├«n alimenta┼úia zilnic─â, pentru c─â reprezint─â o surs─â de vitamine, minerale ┼či fibre.

Proteinele animale, categorie ├«n care intr─â carnea ro┼čie (vit─â ┼či oaie), carnea de pas─âre (pui ┼či curcan), pe┼čtele (somon, sardine ┼či al┼úi pe┼čti gra┼či), trebuie s─â se reg─âseasc─â ├«n meniul zilnic.

Produsele lactate furnizeaz─â nutrien┼úi esen┼úiali, printre care proteine, calciu, vitamina D ┼či acizi gra┼či.

A┼čadar, pentru o diet─â variat─â ┼či s─ân─âtoas─â este important s─â consum─âm multe alimente proaspete ┼či s─â elimin─âm produsele procesate.

Surs─â foto: Elenadesign/ Shutterstock



Recente

zacusca de vinete horia virlan shutterstock 1824405308 jpg
copil mancare sanatoasa shutterstock 376928611 jpg
salata de vinete shutterstock 1789607375 jpg
afinata shutterstock 1163799046 jpg
tarator supa de iaurt cu castraveti shutterstock 685307626 jpg
cirese 1 advertorial jpeg
panna cotta caise shutterstock 288283781 jpg
plachie de pește shutterstock 529239796 jpg
salata roșii shutterstock 529472086 jpg
choux crema vanilieshutterstock 2007938618 jpg
ardei umpluti de post shutterstock 394395796 jpg
gomboti caise shutterstock 1751983160 jpg
banane chia iaurt shutterstock 2068588889 jpg
salata vinete baba ganoush shutterstock 216063574 jpg
pandispan fructe shutterstock 200600648 jpg
pepene shutterstock 296391284 jpg
copii gatind jpg
ciorba de burta shutterstock 475445284 jpg
alimente dieta shutterstock 1033829701 jpg
crumble shutterstock 140363161 jpg