Există şi produse procesate bune, nu doar cele dăunătoare pentru sănătatea ta. Află din următorul articol cum poţi face diferenţa dintre ele.

Alimentele procesate sunt acele produse care trec printr-o anumită etapă de preparare. Aceste procese se pot referi la modalitatea alimentelor de a deveni fie congelate, fie conservate, deshidratate sau coapte. 

Este important să ştii că nu trebuie să eviţi orice produs procesat. De exemplu, laptele are nevoie să fie un aliment sigur pentru sănătatea ta, astfel că va trebui să treacă prin procesul de pasteurizare, în timp ce seminţele au nevoie să treacă prin etapa de presare pentru a rezulta preţiosul ulei. 

Ceea ce le face pe unele produse din comerţ să fie nocive pentru sănătate este conţinutul ridicat de calorii, de sare, de zahăr şi de aditivi alimentari pe care îl au. Cu alte cuvinte, atunci când consumi astfel de produse, îţi administrezi singur cantităţi mai mari decât cele recomandate de specialişti. 

Cum nu poţi controla acest aspect, tot ceea ce poţi face pentru tine este să citeşti cu atenţie eticheta produselor. 

Potrivit Serviciului Naţional de Sănătate (NHS), iată ce poţi observa la eticheta produselor procesate: 

Nivel total de grăsimi

Ridicat - peste 17,5 g per 100 g

Scăzut - mai puţin sau egal cu 3 g per 100 g 

Nivel de grăsimi saturate (dăunătoare pentru organism)

Ridicat - peste 5 g per 100 g 

Scăzut - mai puţin sau egal cu 1,5 g per 100 g 

Nivel de zaharuri

Ridicat - peste 22,5 per 100 g 

Scăzut - mai puţin sau egal cu 5 g per 100 g

Nivel de sare 

Ridicat - peste 1,5 g per 100 g 

Scăzut - mai puţin sau egal cu 0,3 g per 100 g 

Consumul de alimente procesate rele are legătură cu creşterea şanselor de apariţie a bolilor cronice, cum ar fi hipertensiunea, tipuri de cancer sau afecţiuni ale inimii, potrivit concluziilor studiilor de specialitate. 

De pildă, nitritul de sodiu este un aditiv alimentar adăugat în produsele procesate din carne şi este cel care oferă culoarea rozalie sau roşiatică, dar şi aroma îmbietoare. 

Atât nitratul de sodiu (E 251), cât şi nitratul de potasiu (E 252), nitritul de sodiu (E 250) şi nitritul de potasiu (E 249), sunt necesare ca şi conservanţi în produsele din carne, pentru a controla eventuala dezvoltare a unor bacterii dăunătoare, în special a Clostridium botulinum, bacteria responsabilă pentru botulism, o boală care pune în pericol viaţa. Utilizarea nitraţilor/nitriţilor în produsele din carne poate conduce la formarea de nitrozamine, care s-a constatat că au efecte cancerigene. În consecinţă, autorizaţia actuală a nitraţilor/nitriţilor ca aditivi alimentari, bazată pe un aviz ştiinţific al Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară (EFSA), stabileşte niveluri maxime de utilizare în condiţii de siguranţă, oferind un echilibru între riscul formării de nitrozamine şi efectul de protecţie al nitraţilor/nitriţilor împotriva bacteriilor dăunătoare, potrivit răspunsului comisarului european pentru siguranţa alimentară, Vytenis Andriukaitis, răspuns dat în 2016. 

De altfel, produsele procesate se referă nu doar conţinutul de carne de porc sau de pui, ci şi la cel de vită şi de peşte. 

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a clasificat şi a încadrat produsele din carne procesate în categoria agenţilor carcinogeni pentru oameni, mai exact în prima grupă. Cu alte cuvinte, poate creşte şansele de apariţie a cancerului. 

Poţi recunoaşte un produs ultra-procesat după lista lungă de ingrediente, conţinutul mare de grăsimi, de zahăr şi de sare, după marketing-ul agresiv de care dispune etc. 

Alimente procesate bune pentru sănătate sunt: 

  • lapte degresat
  • cereale integrale fortificate
  • fructe, legume congelate 
  • fructe, legume conservate
  • fructe uscate
  • fulgi de ovăz
  • conserve de peşte (somon, ton)
  • conserve de boabe de fasole
  • roşii conservate 
  • pâine din făină integrală
  • suc de portocală cu calciu adăugat

Alimente procesate dăunătoare pentru sănătate sunt:

  • bacon, pe care îl poţi înlocui oricând cu ciuperci sotate sau cu avocado 
  • ingrediente pentru sandvişuri (şuncă, salam, parizer etc.)
  • hot dog
  • produse de tip fast-food
  • mezeluri crud-uscate
  • cârnaţi
  • batoane de granola 
  • popcorn la microunde 
  • margarină
  • sosuri din comerţ
  • supa la plic

O variantă echilibrată este să te îndrepţi către fructele şi legumele congelate sau conservate.O altă idee este să prepari în propria gospodărie mezeluri şi sosuri sănătoase, fără substanţe nocive adăugate. De altfel, rezervă-ţi grădina pentru cultivarea fructelor şi legumelor şi încearcă să găteşti mai mult acasă. 

 

Vezi şi Probioticele, vitale pentru sănătatea ta. Ce alimente poţi consuma?

Loading...