Roșiile: crude sau gătite? Cum sunt mai sănătoase

salata roșii shutterstock 529472086 jpg

Legumele sunt unele dintre cele mai sănătoase alimente din dieta noastră și ne asigură zilnic nutrienții necesari. Conform piramidei alimentare – care indică ce alimente trebuie consumate zilnic, în proporție mai mare, și ce alimente trebuie consumate în cantități mici, pentru buna funcționare a organismului – legumele ocupă un loc important.

Astfel, o persoană trebuie să mănânce 3-5 porții de legume care nu conțin amidon pe zi (varză, salată, roșii, castraveți, broccoli, conopidă, vinete, dovlecei, ardei etc.). Potrivit nutriționiștilor, o porție de legume crude înseamnă cantitatea le legume care încape într-o cană, iar o porție de legume gătite înseamnă o jumătate de cană.

Deși, de ani de zile, roșiile sunt nelipsite din magazine, indiferent de sezon, doar vara și la începutul toamnei ne putem bucura de roșii gustoase de grădină. Însă, oricât de mult am vrea să credem că mâncăm sănătos, roșiile încep să-și piardă din calități imediat ce au fost culese, așa că traseul grădină-piață-farfurie, care uneori poate să dureze și o săptămână, le va diminua mult proprietățile, chiar dacă le consumăm crude. Pe de altă parte, în multe cazuri, gătirea le poate poate crește valoarea nutritivă.

Roșiile sunt delicioase în salate și ideal ar fi să le mâncăm imediat ce au fost culese, deoarece conțin o cantitate importantă de vitamina C, care se degradează rapid la lumină și căldură. Gătindu-le, vitamina C se pierde, însă nu e totul pierdut, dimpotrivă.

Tomatele gătite conțin de trei ori mai mult licopen decât cele proaspete. Licopenul face parte din familia carotenoidelor și este un colorant natural ce oferă alimentelor pigmentul roşu. Totodată este un antioxidant puternic, cu efecte benefice asupra sănătăţii, care poate fi absorbit mai eficient în tractul digestiv atunci când este expus preparării termice.

Acțiunea puternic ntioxidantă a licopenului poate scădea riscul de anumite tipuri de cancer, boli cardio-vasculare și poate proteja pielea de arsurile solare. De aceea, consumul de roșii gătite (supe-creme, sosuri etc.) este indicat mai ales vara.

Pentru a beneficia de toți nutrienții din aceste legume minunate, inclusiv de vitamina C, care se pierde în timpul gătirii, trebuie să consumăm, în egală măsură și roșii crude, în diverse preparate.

FOTOGRAFII Shutterstock



Recente

img 1 jpeg
cuptor cu microunde shutterstock 1060457837 jpg
ulei de masline shutterstock 403638466 jpg
pulled pork shutterstock 1673261689 jpg
chiftele de rosii tomatokeftedes shutterstock 2103366965 jpg
image png
image png
3 banane jpg jpeg
fructe de mare jpg
cum alegi carnea jpg
suberek cu carne shutterstock 572050978 jpg
Clătite Qatayef  shutterstock 288837386 (1) jpg
conopida reteta vegana shutterstock 1503266795 jpg
cassoulet rață fasole shutterstock 341364947 jpg
involtini rulouri carne shutterstock 1788453905 jpg
ciocolata shutterstock 1375236380 jpg
pui kiev shutterstock 2034594404 jpg
cozonac visine shutterstock 2019888323 jpg
kugel budinca de cartofi  shutterstock 2018235002 jpg
castraveti covasiti shutterstock 2037878684 jpg