Inul (Linum usitatissimum) face parte din familia de plante Linaceae. Acesta ia forma unei tufe, având o singură tulpină, o înălţime de jumătate de metru şi flori albastre. Istoric, inul este una dintre cele mai vechi plante de cultură, specialiştii considerând că a fost plantat încă de la începutul civilizaţiei. Poprietăţile sale au fost cunoscute, iar planta a fost folosită din vechime ca remediu terapeutic. În lume, planta se cultivă atât în Europa, cât şi în America, Asia şi Africa.

Inul a fost introdus pentru prima dată în Statele Unite de către colonişti, iar principala sa întrebuinţare era producţia de fibre pentru îmbrăcăminte. Cu alte cuvinte, tulpina produce fibre de bună calitate şi rezistente. 

Uleiul de in se prepară din zdrobirea seminţelor plantei de in, acestea fiind asemănătoare seminţelor de susan, cu o singură excepţie: culoarea brună pe care o au. 

În ultimele două decenii, seminţele de in au fost în centrul atenţiei cercetătorilor, iar asta datorită beneficiilor lor pentru sănătate. Seminţele conţin cantităţi însemnate de acizi graşi esenţiali Omega 3, de lignani şi de fibre solubile şi insolubile. Pe lângă acestea, seminţele de in sunt o sursă excelentă de proteine, cuprind vitamine din complexul B (B1 şi B6) şi minerale, cum ar fi calciu, fier, magneziu, fosfor şi potasiu. 

Care sunt efectele consumului de seminţe de in asupra organismului tău? Ei bine, de-a lungul timpului, studiile de specialitate au ajuns la concluzia că includerea seminţelor de in în alimentaţie reduce riscul de apariţie a bolilor de inimă, dar şi a accidentelor vasculare cerebrale.

Datorită aportului valoros de lignani - compuşi naturali care se găsesc în surse vegetale şi care au atât proprietăţi antioxidante, cât şi de reglare hormonală - consumul seminţelor de in este dovedit ştiinţific că scade riscul de apariţie a tipurilor de cancer. 

Uleiul acestora conţine o cantitate mai mare de lignani decât seminţele

De altfel, datorită conţinutului de fibre, consumul seminţelor de in poate îmbunătăţi sănătatea digestiei, prevenind constipaţia. Mai mult decât atât, acestea ajută la creşterea nivelului de colesterol bun din sânge şi diminuarea celui rău. 

Şi nu în ultimul rând, sunt o sursă excelentă de proteine şi de acizi graşi esenţiali Omega 3 în dieta persoanelor care au exclus carnea din alimentaţie

Persoanele care ar trebui să ceară sfatul medicului în privinţa consumului seminţelor de in sunt femeile însărcinate şi cele care alăptează, persoanele care sunt alergice şi cele care suferă de anumite afecţiuni şi le sunt prescrise medicamente specifice.

Câteva dintre sfaturile specialiştilor sunt să eviţi să mănânci seminţe de in crude, necoapte şi, în cazul în care le consumi sub formă de pudră, să o adaugi în preparate cu mult lichid pentru a preveni problemele digestive. Uleiul din seminţe de in se depozitează la frigider şi nu se va reîncălzi la microunde. 

Dacă planta obişnuia să fie utilizată, în principal, în industria textilă, în vremurile de acum seminţele şi uleiul de in fac parte din ceea ce se numeşte un stil alimentar echilibrat, regăsindu-se în multe preparate. 

FOTO: Shutterstock.com

Vezi şi Top alimente care nu se strică

Loading...