Iaurtul este unul dintre cele mai populare alimente din lume. Nu doar că oferă organismului nutrimentele de care acesta are nevoie, în special calciu şi probiotice, dar este un ingredient versatil care poate fi folosit în numeroase reţete dulci sau sărate.

 

Cum a fost descoperit   

Stamen Grigorov, un student bulgar, este cel care a studiat compoziţia iaurtului la începutul secolului XX. În anul 1904, Grigorov a adus în laboratorul său de la Universitatea de Medicină din Geneva, un vas de lut cu iaurt de casă. Un an mai târziu, cercetătorul a descoperit microorganismele care au dus la fermentarea laptelui şi, implicit, la transformarea lui în iaurt. De atunci, cunoaştem faptul că iaurtul conţine culturi vii, precum Lactobacillus bulgaricus şi Streptococcus thermophiles. 

În onoarea doctorului Stamen Grigorov, satul lui natal din Bulgaria (Trun) găzduieşte singurul muzeu de iaurt din lume. În prezent, mulţi dintre locuitorii Bulgariei continuă să facă iaurt de casă după propriile reţete, transmise din generaţie în generaţie.   

Valoarea nutriţională  

Iaurtul conţine calciu, vitaminele B2, B6, B12 şi minerale precum potasiu şi magneziu. Totodată, iaurtul este o sursă importantă de probiotice care ne protejează flora intestinală împotriva bacteriilor „rele“. 

Cu alte cuvinte, probioticele sunt acele bacterii sănătoase care ajută la reglarea sistemului digestiv, reduc riscul de apariţie a constipaţiei şi a balonării, menţin sănătatea sistemului imunitar şi pot îmbunătăţi absorbţia de vitamine şi de minerale în organism. Iaurtul şi alte produse lactate sunt bogate în calciu, nutrimentul esenţial pentru dezvoltarea şi menţinerea oaselor şi a dinţilor sănătoşi. De altfel, vitamina D ajută intestinul subţire să absoarbă mai bine calciul.  

Iaurtul are mai puţină lactoză, astfel că persoanele cu intoleranţă la această glucidă pot tolera iaurtul mai bine decât laptele, adesea fără să prezinte simptome cum ar fi disconfort digestiv sau balonare. Doar încercând o cantitate mică de iaurt, persoanele cu intoleranţă la lactoză pot observa cum reacţionează organismul lor. Sfatul nu se aplică celor care au alergie la produsele lactate! 

Alte tipuri de iaurt sunt cel grecesc, Kefirul, non-lactat, cu conţinut scăzut de grăsime, îngheţat şi Skyr, mult mai cremos şi cu un conţinut mai mare de proteine. De preferat, ar fi să evităm iaurtul cu arome din comerţ deoarece conţine diferiţi aditivi şi zahăr adăugat şi să îl preparăm acasă, cu fructe proaspete.  

FOTO Shutterstock.com 

Citeşte şi Ce se întâmplă dacă mănânci un ou pe zi?

 

Loading...