În goana după sănătate, se poate întâmpla să ajungi să consumi într-un mod greşit alimentele care aparent ar trebui să-ţi facă bine. Iată câteva exemple care ar trebui să te pună pe gânduri.

Seminţele şi nucile, cu moderaţie

Bogate în grăsimi sănătoase, fibre, proteine şi vitamine, seminţele şi fructele oleaginoase – seminţe de floarea soarelui, de bostan, migdale, alune etc. – sunt extrem de sănătoase şi este recomandat să le adaugi în dieta ta. Ele îţi pot face însă, rău dacă le consumi în exces, fiindcă au o valoare energetică mare, ducând la formarea de depozite adipoase. De aceea, trebuie să ştii care este cantitatea zilnică recomandată.

Bine de ştiut!

Cantitatea de fructe oleaginoase recomandată zilnic nu trebuie să depăşească 10-20 g.

Crude, nu prăjite

Un alt factor de care trebuie să ţii cont este că seminţele şi fructele oleaginoase trebuie consumate în stare crudă, nu prăjite. Majoritatea seminţelor conţin lectină, o proteină care poate irita intestinele, acid fitic, care îngreunează absorbţia mineralelor (în special a calciului, zincului şi fierului), şi grăsimi polisaturate, care îngraşă. Pentru a le spori calităţile nutritive, nucile şi migdalele se lasă la hidratat peste noapte, într-un vas cu apă.

Bine de ştiut!

Fenomenele digestive nedorite, cauzate de consumul excesiv de seminţe şi fructe oleaginoase, apar în special la persoanele cu dietă exclusiv vegetariană.

Fructele uscate, de evitat

Ce poate fi mai sănătos decât fructele în stare crudă? Fructele uscate trebuie însă consumate în cantităţi mai mici, susţin nutriţioniştii. Deşi pot fi o sursă bună de fibre, potasiu şi fier, acestea nu asigură hidratarea organismului şi oferă o mulţime de calorii. În plus, aproape toate fructele uscate conţin fructoză într-o cantitate dublă sau chiar triplă faţă de sucul proaspăt de fructe. Excesul de fructoză este rapid transformat de ficat în trigliceride, ceea ce duce la acumularea kilogramelor nedorite.

Bine de ştiut!

O cană de afine conţine 4 grame de fructoză, în timp ce o cană de afine uscate are 70 de grame de fructoză.

Cerealele rafinate, lipsite de proprietăţi

Cerealele reprezintă cel mai popular mic dejun, însă multe dintre ele conţin adaos de vitamine şi minerale obţinute pe cale industrială, puţin folositoare pentru organism, deoarece acesta nu le poate asimila în totalitate. Cerealele rafinate îţi pot potoli foamea, dar în urma procesului industrial de obţinere, ele îşi pierd aproape în totalitate calităţile nutriţionale. Alege-le în schimb pe cele integrale, organice şi fără adaos de zahăr sau coloranţi.

Bine de ştiut!

Un mic dejun compus din cereale poate fi sănătos dacă optezi pentru fulgii de grâu, de ovăz, psyllium sau hrişcă.

Loading...
Evaluează articolul